søndag den 14. oktober 2007

Misforstået godhed

Begge unger har været hos mine forældre fra lørdag eftermiddag til søndag eftermiddag. Da vi kom derned i dag for at hente dem, virkede det til, at ældste har fået lov til gøre, hvad han ville. Ikke, at det betyder, at han har væltet fjernsynet eller baldret ruder, men han har f.eks. tilsyneladende selv bestemt, hvad han ville spise (tilsyneladende primært boller med marmelade), og det duer ikke, for han bliver helt umulig, hvis han ikke får noget ordentligt at spise -hvilket vil sige rugbrød til frokost. Da han så træt og pylret skal have rugbrød til aften, bliver jeg ved med at sige til ham, at han kan spise sin mad med leverpostej, og at han IKKE får en bolle. Til sidst giver min mor ham så et stykke franskbrød.

FOR HELVEDE! Efter en konflikt på 10 minutter giver hun ham et stykke franskbrød, og så er hele konflikten jo spildt!

Aftenen endte i tårer, råben og hat og briller, og jeg var ved at kaste op bag skraldespanden. Min mor siger, at hun vil have vejledning. Hun får vejledning, og hun retter sig ikke efter det alligevel. Så siger jeg det, og så piver hun over, at hun får skæld ud, og så den evindelige "jeg ved ikke, hvordan jeg skal være". SÅ HØR DOG EFTER, FOR IND I HELVEDE! Vi prøver jo at forklare det!

Da der så var lidt mere ro på, lige inden vi tog afsted, prøvede jeg at forklare, at ældste slet ikke kan overskue at få lov at gøre, som han vil. At det er en investering i resten af dagen at tage en eventuel konflikt, fordi han bliver mere og mere kørt op for hver gang, han bare får lov til noget.

Der er tilsyneladende struktur nok for ældste i hverdagen og i weekenden herhjemme, men det skrider vist i weekenden hos dem.

Mine forældre har en dag om ugen, hvor de henter ungerne. Den dag i næste uge skal de op kl. 4, fordi nogen skal køres til udlandet. De er godt nok hjemme igen inden afhentningstid, men manden og jeg blev enige om, at de ikke skal hente unger, når de skal så tidligt op - at det ville være synd for dem. Jeg ringede så og sagde, at vi har flyttet lidt om på det, så de ikke behøver at hente dem tirsdag. Det blev tydeligvist ikke modtaget positivt. Nu tror de nok, at det er en straf - how low can you go?

Gad vide, hvordan man opstiller nogle enkle leveregler, som de kan overholde. Hvis der var en regel om, at der KUN måtte serveres rugbrød til frokost og ingen boller. Mon ikke, at det ville være til at overholde.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej moderen.

Jeg kommer til at tænke på "Responsgeneralisering" når jeg læser dette indlæg i bloggen.

Det er det fine ord som har at gøre med spørgsmålet om indlæring af mønstre i andres adfærd, baseret på den udveksling af respons som f.eks. indgår i en konflikt mellem barnet og omgivelser, når barnet f.eks. ønsker selv at bestemme hvad det vil spise.

Når din mor giver din søn en sejr under en konflikt som denne, så lærer hun ham, at hvis han bare bliver ved længe nok med at insistere på at få en bolle med marmelade, så kan han måske opnå ”succes”. Der er ingen garanti for succes, men selve muligheden for succes gør at man kan sige, at hun får tilrettelagt oplæringsbetingelser som kan gøre at din søn vil forsøge denne konflikt igen og igen, fordi han kan generalisere hændelsen. Det er jo meget fint at han kan generalisere hændelsen, for det betyder at han kan lære - men så er det jo det mere vigtigt, at han lære noget fornuftigt.

Jeg tror det er vigtigt at du taler med din mor om hvad hun positivt kan lære din søn. Find hendes stærke sider, og udnyt dem til jeres og hendes fordel. Hun viser jo tydeligt at hun ikke er stærk når det gælder om at modstå hans mad-ønsker, så her kan I støtte hende ved at give en nøjagtig spiseplan, som hun skal følge. Det betyder selvfølgelig at I fratager hende ansvaret for sit barnebarns spisning, og det kan føles hårdt, men hvis I gør det samtidig med at I giver hendes andre ansvar, hvor hun er stærk, så er der en sandsynlighed for at det vil fungere til alles bedste. Det lyder under alle omstændigheder som om at I må tænke ”out side the box” for ikke at blive fastlåste i denne situation. I har brug for jeres netværk, og I jeres situation er det en god idé at tænke igennem hvordan I bedst kan bruge de ressourcer som ligger i netværket.

Jeg håber det bedste for jer

Moren sagde ...

Ja, det er jo logik for perlehøns inden for al opdragelse, at man ikke skal belønne dårlig opførsel.

Det er gode pointer, du har. Jeg har selv tænkt på noget lignende, måske bare "der må kun serveres rugbrød til frokost, og kun én bolle om eftermiddagen". Det vil jo straks hjælpe. Jeg tror nemlig, at min stakkels mor falder helt fra, hvis hun får en kostplan udleveret.

Tak for din kommentar.