lørdag den 19. maj 2007

Hvordan er han, siden han skulle være autist?

Hvis man tager en eller to af de her ting, så vil de fleste sige "ork, jeg kender også en, der ..." og "det er da ikke så slemt". Nej, sandt nok - men når det er så mange ting samlet, så er det kritisk.

Han har dårligt sprog - vi taler om traktorer, hjul, biler, tog og dagligdagsting på et meget basalt niveau.

Han bruger ikke "jeg" om sig selv. Han siger "hjælpe dig", når han beder om hjælp, og hvis vi nu sagde, at han hedder Søren, så råber han "Hej Søren!", når han ser os og bliver glad, ligesom vi har hørt ham sige "Hej Søren, din store dreng" og "Søren er så glad i dag!" - han kopierer, hvad vi siger, han bruger ikke sproget selv. På samme måde kopierer han lange sætninger og ord fra de film, han ser i fjernsynet (dyrefilm, togfilm, Byggemand Bob, Postmand Per) - komplet med tonefald og det hele, og så siger han det på alle mulige tidspunkter, hvor det er helt uden for kontekst. Et eksempel er engang, hvor han løb sin mormor i møde i fuld fart - en halv meter foran hende stopper han og råber glad "Er der sluppet et får løs?", som er et Byggemand Bob-citat. Han "optog" også engang en længere samtale hos en gæstedagplejer, som han så gik og rablede af sig i flere dage.

Han giver sig selv lov til ting: "Gerne ha' lakrids. Okay!" - og så stiller han sig hen og venter ved skabet, hvor lakridserne ligger.

Han kan ikke finde ud at lege med andre børn. Hvis nogen spørger ham, om han vil lege (f.eks. når jeg har ham med, når jeg afleverer yngste i vuggestuen), svarer han slet ikke, han forstår dem ikke. Han kan dog i sjældne tilfælde lege med andre, når de er ude i haven - f.eks. hvis han skubber den anden i en vogn, eller de sender bamser ned ad rutschebanen.

Han har meget dårlig fantasi.

Han kan ikke koble symboler - han kan ikke forstå, at en ko på marken er det samme som koen hjemme i legebondegården eller på fjernsynet, men han er med på, at det hele hedder en ko.

Han kan ikke lege symbollege - lade-som-om-lege. Man kan ikke lege, at bussen er en sofa.

Han er tit svær at kommunikere med - det virker, som om han ikke hører efter. Han er lidt i sin egen verden.

Han kan have meget svært ved at skifte aktivitet - især, hvis det er noget, han gerne vil. Det kan give en halv times skrigetur at stå ud af en bus eller et tog - eller at slukke for fjernsynet, når vi skal spise.

Han har svært ved at lære og huske.

Han er ikke renlig og har absolut ingen interesse for det.

Han leger med biler og kigger på hjulene, når de kører frem og tilbage. Alt med hjul er dejligt.

Han forstår ikke så meget - f.eks. havde han slet ikke forstået, at han skulle i børnehave.

Han tager altid den samme gynge i dagplejen, selvom den anden er ledig og mage til. Ting skal helst være, som de plejer - hvis vi en dag har gået en tur en bestemt vej, skal vi IKKE gå en anden vej.

Af andre ting kan siges, at han har svært ved at regne ting ud og "knække koder", selvom han får tingene vist. F.eks. hvordan man maler med vandfarve - dyppe i vand, dyppe i farve, male på papir.

Heldigvis er han på sine gode dage og i gode stunder en glad og kærlig dreng. Man kan få mange nys af ham (han er ikke med på, at man former læberne, men han presser forsigtigt sine læber mod vores) nogle gange, mens han andre gange slet ikke kan holde ud at blive rørt ved.

Der er også autist-ting, som han ikke gør: Han dyrker ikke systemer, selvom nogle ting skal være, som de plejer - så han stiller ikke alle bilerne op på rækker, snurrer med grydelåg eller den slags. Han er ikke destruktiv og til fare for sig selv og andre. Han kan dog smide sig noget voldsomt ned, når han bliver frustreret, men det kan de fleste børn jo nok.

Han kan godt lide at være i selskab med andre børn, f.eks. sidde i en rundkreds, så helt asocial er han jo heldigvis ikke.

Ingen kommentarer: