onsdag den 27. juni 2007

En fantastisk samtale med ældste!

Situation: Eftermiddag, vi er lige kommet hjem fra dagpleje og vuggestue. Yngste sov fra eftermiddagsmaden i vuggestuen, så han sidder med sin madpakke.

Ældste kigger på madpakken og siger så: Ha' bolle. Med før (smør).
Det er ikke altid, at han differencierer mellem "bolle" og "brød" (som er en skive grovbrød eller franskbrød), så jeg går over og skærer han en skive brød mage til yngstes, smører smør på og giver ham den.
Ældste: Nej! Anden bolle! (han vil have en anden)
Jeg (helt pr. refleks, da yngste lige er ved at smatte med alting): Hvad er der galt med den?
Ældste (peger på brødet): Bare brød.

Whoooooo-hooooo! Jeg måtte næsten knibe en tåre af begejstring! Knægten forstod mit spørgsmål og svarede på det! Det tror jeg ikke, at vi har set før! Han kunne faktisk forklare mig med ord, uden at blive hysterisk, hvad han ville have ved at besvare spørgsmålet om, hvorfor han ikke vil have den, jeg havde lavet til ham.

Ingen kommentarer: